به گزارش خبرنگار میراث آریا، ولی تیموری معاون گردشگری در این جلسه با اشاره به حضور مستمر نمایندگان سایر دستگاهها در جلسات معاونت گردشگری، گفت: «گردشگری بهواسطه فرابخشی بودن همه حوزهها را درگیر میکند و همه باید در کنار هم باشیم تا رضایت کامل از فعالیتهای این حوزه حاصل شود.»
او تصریح کرد: «گردشگری یک صنعت ملی نیست، بلکه مجموعهای از خدمات است که به شهروندان جهانی ارائه میدهیم، از این منظر لازم است خدمات خوب و باکیفیت برای گردشگران داشته باشیم. ما برای گردشگران ایران کار میکنیم، اما نگاهمان این است که تمام گردشگرانی که وارد ایران میشوند با خاطرهای خوب و به یادماندنی کشور ما را ترک کنند.»
تیموری اضافه کرد: «گردشگری باعث میشود تبلیغاتی که با سازهای سیاسی کوک میشوند و واقعیتها را پنهان میکنند، دگرگون شود. گردشگرانی که وارد ایران میشوند خاطره و تجارب بسیار زیبایی را در کشور ما به دست میآورند، به همین دلیل ما تلاش میکنیم تا این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.»
معاون گردشگری تصریح کرد: «بازنگری برنامه ملی گردشگری یکی از اقدامات جدی ما در این معاونت است و مجموعه کارهایی که در حوزه گردشگری انجام میشود یکدیگر را کامل خواهند کرد.»
او یادآور شد: «اولین هدف گردشگری ایجاد تفاهم و زندگی مسالمتآمیز ملتها کنار یکدیگر است و به نظر میرسد این پروژه در شرایط امروز بهعنوان یک پروژه مهم در این بخش تأثیرگذار خواهد بود.»
تیموری اضافه کرد: «امیدواریم خروجی این پروژه تأثیرگذار باشد و توسعه گردشگری ایران را به دنبال داشته باشد.»
استفاده از همکاریهای بینالمللی برای بهرهمندی از تجارب
علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامهریزی و حمایت از توسعه گردشگری در این نشست گفت: «یکی از کارهایی که معاونت گردشگری آن را دنبال میکند استفاده از همکاریهای بینالمللی برای بهرهمندی از تجارب بینالمللی است، اما تحقق این امر بدون حضور و همراهی فعالان حوزه گردشگری امکانپذیر نیست.»
رحیمی افزود: «همه فعالان گردشگری باید در این پروژه همکاری داشته باشند تا حداکثر بهرهمندی را از این برنامه داشته باشیم.»
مهدی یاسینی رئیس گروه دفتر برنامهریزی و توسعه گردشگری خارجی در این نشست با ارائه توضیحاتی در مورد برگزاری این کارگاه گفت: «فاز اول این پروژه اوایل تیرماه آغاز شد و 4 بخش اولویتدار تحت عنوان گردشگری فرهنگی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم و گردشگری جامعهمحور شناسایی شدند. همچنین چالشهای این بخشها شناسایی و در اختیار مشاور پروژه قرار گرفت.»
او افزود: «در فاز دوم پروژه مقاصد موردنظر شناسایی شدند و اطلاعات در مورد این مقاصد از سوی مشاور پروژه جمعآوری شد، همچنین جلسات تخصصی در این حوزه برگزار شد.»
میرهادی سیدی مشاور امور بینالملل سازمان توسعه تجارت در این جلسه گفت: «این سازمان در همکاری با (ITC) پنج فعالیت را محور کار خود قرار داده است، یکی از این اولویتها تدوین راهکارهای صادرات است و گردشگری بهعنوان یکی از زیربخشهای خدمات در این پروژه دیده شده و قرار است بهصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.»
او تصریح کرد: «اقداماتی که در این حوزه بهترین اتفاقات را برای گردشگری رقم خواهد زد در دستور کار این پروژه قرار دارد، در این پروژه ما از کمک و راه حلهایی که (ITC) ارائه میدهد استفاده خواهیم کرد و مقرر شده نظرات و موارد مورد نیاز ذینفعان حوزه گردشگری در این پروژه مدنظر قرار گیرد.»
حمایت سازمان(ITC) برای اجرا و مدیریت سند راهبردی صادرات گردشگری
الکساندرا کولوکوو مشاور پروژه از سازمان (ITC) در این نشست گفت: «مسائلی وجود دارد که گردشگری ایران با آنها مواجه است، ما پیشنویسی در این حوزه آماده کردهایم که این پیشنویس پس از رأیگیری و ارائه نظرات و پیشنهادات ذینفعان نهایی خواهد شد.»
او تصریح کرد: «هدف این سند راهبردی این است که ما به یک سند جامع برای صادرات و بهویژه صادرات در حوزه گردشگری دست پیدا کنیم. کمک ما دو نوع خواهد بود که حمایت از اجرا، مدیریت و پایش این برنامه بخش اول و حمایتهای فنی و مشاورهای بخش دیگری از حمایتهای سازمان (ITC) به ایران است. ما در بخش گردشگری بسیار فعال بودهایم و موارد مشابه بسیاری را در سایر کشورها اجرایی کردهایم.»
کولوکوو ادامه داد: «سازمان ما از طراحی استراتژیهایی که دولتها در حوزه گردشگری خارجی تدوین میکنند حمایت میکند.»
نسل جدید گردشگران به ارتباط با جوامع محلی علاقه دارند
فردریک توماس کارشناس بخش گردشگری(ITC) در این نشست گفت: «گردشگری با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی در دنیا چهار درصد در سال رشد داشته است. آمار در این حوزه صعودی است و در حال حاضر تقاضا برای به اشتراک گذاشتن تجارب سفر در دنیا افزایش بسیار زیادی یافته است.»
او ادامه داد: «سفرها برای دریافت تجربه انجام میشود و مردم سفر میکنند تا ارتباط و تعامل برقرار کنند. جنبههای فرهنگی در حال نابودی هستند و گردشگران تلاش میکنند تا پیش از اینکه این داشتههای فرهنگی تخریب شوند، از آنها بازدید کنند. یک مثال خوب در این حوزه کوبا است، در مورد ایران هم باید این اتفاق بیفتد چراکه همه چیز در حال تغییر است و بسیاری از افراد علاقه دارند ایران را با همین قدمت و تاریخ ببینند.»
توماس افزود: «گردشگری فرهنگی و تاریخی در حال حاضر اولویت دارد و مورد توجه ذینفعان است، این نوع از گردشگری میتواند در اقتصاد تأثیرگذار باشد. این حوزه در ایران با تغییرات زیادی مواجه شده است و در حال حاضر بیشتر گردشگرانی که به ایران میآیند بازنشسته هستند و به همین دلیل به آثار تاریخی علاقه دارند، اما نسل جدید گردشگران به ارتباط با جوامع محلی علاقهمند هستند.»
او اضافه کرد: «گردشگران نسل جدید میخواهند همه چیز را درک کنند و این موضوع باعث تنوع در درآمدزایی و اشتغال میشود.»
توماس تصریح کرد: «در حوزه گردشگری سلامت هم ایران دارای ظرفیتهایی است که این امکانات در بخش سلامت، درمانی و تندرستی است. در گردشگری تندرستی گردشگر میتواند در ارتباط با طبیعت و غذاهای محلی به هدف خود برسد. ایران در این زمینه هم میتواند پیشرفت کند چراکه کشور شما بسیار زیباست.»
ایران رقبای زیادی در حوزه گردشگری سلامت دارد
او یادآور شد: «در حوزه گردشگری سلامت و درمانی، ایران باید یک یا چند حوزه را بهصورت ویژه انتخاب کند، چراکه رقبای زیادی در این حوزه در آسیا وجود دارد. مسائلی از جمله هزینه درمان، بیمه و در انتظار نماندن بیمار از جمله مواردی است که برای گردشگران سلامت مزیت ایجاد میکند و آنها را برای انتخاب مقصد سفر ترغیب میکند؛ در این حوزه فرصتهای زیادی وجود دارد.»
توماس با تاکید بر اینکه ایران در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در حوزه گردشگری داشته است، اظهار کرد: «البته بخش اعظمی از این رشد مربوط به گردشگران کشورهای همسایه است، در این راهبرد باید بازارهای هدف با توجه به شاخصهای مورد نظر انتخاب شوند و برای آنها برنامهریزی شود.»
5هزار روستای ایران ظرفیت گردشگرپذیری دارند
او گفت: «حدود 5هزار روستا در ایران وجود دارد که میتوانند گردشگرپذیر باشند که حدود 400 روستا در حال حاضر این کار را انجام میدهند. ایران سنتهای تاریخی بسیار متنوعی دارد که برای گردشگران دارای جاذبه فراوانی است، این موضوعات باید در اولویت قرار گیرند. در حوزه بومگردی هم ایران دارای تنوع بسیار زیادی است و 290 منطقه حفاظت شده در ایران وجود دارد که میتواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.»
توماس تصریح کرد: «ایران میراثفرهنگی و تاریخی بسیار قابل توجهی دارد، همچنین وجود 300 نوع صنایعدستی از دیگر مزایای کشور شماست. شهرهای جهانی صنایعدستی در دنیا شناختهشده نیست و باید در این حوزه تبلیغات مناسبی صورت گیرد.»
استفاده از ظرفیت آبگرم در ایران مغفول مانده است
او ادامه داد: «یکی از بخشهایی که در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است، استفاده از مجموعههای آبگرم بهویژه در سرعین است. این امکانات میتواند برای جذب گردشگر تندرستی مورد توجه قرار گیرد، همچنین در ایران میهماننوازی بهصورت کامل انجام میشود.»
توماس اضافه کرد: «معماری بسیار جذاب و مقاصد گردشگری مذهبی هم از دیگر مزایای ایران برای گردشگران است. یکی دیگر از حوزههایی که مورد استفاده قرار نگرفته، جاده ابریشم است که مسیر مارکوپولو بوده، متأسفانه از این ظرفیت در ایران استفاده نشده است.»
ایران باید به گردشگران شناسانده شود
او یادآور شد: «ایران برای گردشگران، کشوری ناشناخته است و بسیاری از گردشگران نمیدانند در این کشور با چه جاذبههایی مواجه میشوند، ایران کشوری ارزان برای سفر است البته وقتی سفر گردشگران طولانی شود گردشگران باید پول بیشتری خرج کنند، ایران کشوری است که در حوزه مالیات هم رقابتپذیر است و این برای سرمایهگذاران میتواند جذاب باشد.»
توماس اضافه کرد: «چالشهایی که در حوزه گردشگری ایران وجود دارد در چند بخش تقسیمبندی میشوند؛ بیشتر موانعی که در ایران وجود دارد در سایر کشورها هم هست. مناقشه بر سر استفاده از منابع طبیعی برای حوزه گردشگری و یا سایر حوزههای اقتصادی از جمله این موانع است و باید برای دستیابی به یک مصالحه در این بخش برنامهریزی شود.»
او افزود: «روندهای گردشگری در جهان بهسرعت در حال تغییر است و ما باید خودمان را با این روندها مطابقت دهیم، لازم است ایران سیاستهای جدید را برای حفاظت از گردشگران خود ایجاد کند. مسائل عدم هماهنگی بین سازمانهای دولتی و بخش خصوصی هم از دیگر چالشها در این بخش است.»
بدون وجود آمار، امکان برنامهریزی در حوزه گردشگری وجود ندارد
توماس تصریح کرد: «آمار دقیقی از حوزه گردشگری وجود ندارد و بدون آمار امکان برنامهریزی نیست. بخشی از این برنامه جامع، توجه به آمار در حوزه گردشگری خواهد بود.»
او یادآور شد: «نبود اطلاعات در مورد ظرفیتهای سرمایهگذاری از دیگر چالشها است و در حال حاضر تحریمها هم بر این بخش تأثیرگذار است. سرمایهگذار باید تحریمها را برای سرمایهگذاری در نظر بگیرد، هرچند در حال حاضر اقداماتی برای تسهیل سرمایهگذاری در ایران ایجاد شده که مؤثر بوده است.»
توماس اضافه کرد: «گردشگری یک محصول فرهنگی است که بانکها و مؤسسات مالی در دنیا به این حوزه اعتماد چندانی ندارند، نظام مالی دنیا هنوز به روندهای این حوزه اعتقاد ندارد، ایران شرایط خوبی برای ترویج گردشگری، ایجاد اشتغال و تنوع ذینفعان دارد که این موضوعات میتواند برای توسعه گردشگری مزیت باشد.»
کمبود پروازهای مستقیم به ایران یکی از چالشهای توسعه گردشگری است
او ادامه داد: «رقابت در حوزه گردشگری بسیار تشدید شده است، داشتن ظرفیت کافی نیست و کشورها باید توان رقابت داشته باشند. استفاده از تجربیات در این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد و در ایران به دلیل تحریمها موانعی در این بخش ایجاد شده است که رقابتی بودن را تضعیف کرده است. کیفیت پایین در حوزه خدمات گردشگری و عدم تبلیغات مناسب از دیگر موانع توسعه گردشگری ایران است.»
توماس افزود: «کمبود پروازهای مستقیم به ایران از دیگر چالشهای این حوزه است، چراکه با این روند منافع گردشگری در همه جای کشور ایجاد نمیشود، البته پروازهای داخلی خوبی در ایران وجود دارد که گردشگر میتواند از این پروازها برای دیدن این کشور استفاده کند.»
او در پایان یادآور شد: «آموزش ضمن خدمت برای فعالان و کارکنان حوزه گردشگری هم از دیگر موضوعاتی است که باید در ایران مورد توجه قرار گیرد.»
انتهای پیام/